Pilates – det er dét med bolden, ikke?

Jo, træningen kan også foregå med en bold, men lad os lige hoppe direkte til kernen;
Pilates handler om at styrke kroppen og gøre det muligt at have en sund og fungerende krop hele livet igennem. Det er tiltænkt funktionelt og mange øvelser er genkendelige ift. til moderne styrketræning.

Joseph Pilates interesse for træning og en sund krop stammer fra hans egen barndom, hvor han oplevede bl.a. astma samt andre småsygdomme, som han ville overkomme. Han praktiserede bodybuilding og gymnastik plus han studerede både vest- og østlige former for træning og filosofi.
I 1912 rejste Joseph Pilates til England og da 1. Verdenskrig brød ud, blev han og andre med tysk nationalitet interneret ved Isle of Man, hvor han praktiserede og underviste i sit træningsprogram. Det var også her, at han begyndte at udvikle apparater til soldater, der skulle hjælpes med rehabilitering.

Joseph Pilates har udviklet et komplet træningssystem, der har rødder i egen kropsvægtstræning og igennem tiden er flere redskaber, maskiner og apparater udviklet samt adapteret til træningen for at støtte og udfordre. Heriblandt kan nævnes bolde, elastikker, ’magic circles’ og reformer-maskinen, som en af de mest populære af de eksisterende maskiner.
Du kan med fordel træne begge og om du er ”Team Matwork” eller ”Team Machine”, er det Pilates’ 10 tidløse principper, der skaber rammerne for hans metode:

• Bevidsthed til ens praksis og krop; hvilken bevægelse vi er i gang med samt hvilke muskler vi skal aktivere – og hvilke muskler vi ikke skal. At være nærværende i sin praksis.
• Balance har flere perspektiver. Det kan bl.a. være muskelbalance, balance mellem kroppens sider, fysisk at holde balancen på et givent tyngdepunkt samt balance mellem krop og sind.
• Center, som også kan kaldes for ”core”, ”kernemuskulatur” eller ”powerhouse”.
Vores kerne har en stor betydning for vores dagligdag. Det er vores holdning, vores gang og al anden bevægelse. En sund core skaber fundamentet for et godt liv!
• Effektivitet – træn fokuseret og udfør hver enkelte gentagelse med bevidsthed og yd optimalt hver gang. Gør det til en dyd, at den nuværende gentagelse er bedre end den forrige.
• Flow; et kropsligt flow i en bevægelse eller hel sekvens.
• Koncentration på sig selv, ens krop samt udførelse af en øvelse. Vær til stede i nuet!
• Kontrol handler om at tage ejerskab over egen krop. Vi skal kunne kontrollere vores kroppe og hvad vi gør; hvilke muskler skal aktiveres dynamisk mens andre arbejder statisk eller er passive.
Det er på ingen måde et stift arbejde og hænger også sammen med at kunne stabilisere sig selv.
• Harmoni i selve træningen og muskulært. Hele kroppen bliver trænet og videre, at der er balance mellem muskler samt muskelgrupper.
• Præcision i udførelsen af en bevægelse; hvordan kommer man fra A til B og hvilke muskler skal aktiveres.
• Vejrtrækning støtter op omkring vores arbejde og vi kan få et betragteligt udbytte ved at anvende åndedrættet, da vi f.eks. tilfører ilt til blodet, skaber fokus og øger koncentrationen.

Det er med disse 10 principper, at Pilates skiller sig ud, da det giver en ekstra dimension. Pilates er mind-body work og ved at anvende principperne, skaber man forbindelse mellem krop og sind i ens praksis.

Kan man opnå det i anden træning? Ja, principperne og filosofien kan implementeres til moderne styrketræning og det er akkurat det vi arbejder med i CORPI.
For os er det væsentligt, at vi hjælper vores medlemmer med at vedligeholde eller få sunde, vel funktionelle kroppe, der er fungerende hele livet og du vil opleve, at træningen hos CORPI bærer tydeligt præg af Pilates. Med Pilates som fundament – både øvelser og principper – inddrager vi også vores erfaring fra anden styrketræning, Calisthenics og mobilitetstræning.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *