Ego

– Is your ego writing checks, your body can’t cash?

Bænkpresser 200 kg. Intet problem. Pullups? Dem pumper jeg derudaf.. Men hvis du skal være helt ærlig, kan du så egentlig det?
Dit ego ødelægger din progression!

Ego er vigtigt
Tag ikke fejl. Dit ego kan lede til rigtig store ting. Jeg vil faktisk påstå, at træning uden ego vil stagnere din udvikling. Men det handler om balance. Vi ser alt for ofte, at folk træner over deres formåen. Og hvorfor? For følelsen af succes! Det er altid fedt at opleve en progression i sin træning. Men du gør dig selv en bjørnetjeneste, hvis det er på bekostning af din teknik.

Teknik
De tekniske proportioner skal være dit fokus punkt. Det handler om kvalitet. Alle dine øvelser. Alle bevægelser. Forbereder du dig ordentligt inden øvelsen? Aktiverer du de korrekte muskler? Kompenserer du ved brug af andre muskler eller hænger i leddene? Er din bevægelse for hurtig eller for langsom? Starter og slutter du bevægelsen korrekt?  Eller snyder du? Hopper du over hvor gærdet er lavest for at presse en ekstra gentagelse ind eller løfte tungere?

Træning kræver viden
Ved du hvad du træner? Hvad formålet er med øvelserne du laver? Vil du udvikle størrelse? Styrke? Udholdenhed? Kondition? Måske vil du gerne lære en ”skill”.
På samme måde, som du følger en opskrift til at lave lækker mad, er det samme gældende for træning. Hvis du ikke forbereder dig og bruger de rigtige ingredienser i de rigtige proportioner, bliver retten ikke som ønsket. I træning skal der på samme måde være forberedelse, planlægning, timing og finish. Hvem gider være en hurtig sammenbikset kødsovs, når man kan være mama’s kødsovs, der tager dig direkte til Italien 😉

Værd at vide
Din krop er klog, men du skal være klogere! Kroppen vælger automatisk den nemme løsning i en svær situation.
F.eks. hvis du løfter for tungt eller din øvelse er for svær vil din krop pr. automatik kompensere ved, at bruge de stærkeste muskler og evt. ændre i din bevægelse. Sidstnævnte kan især lede til skader, hvis ændringen i din bevægelse betyder en uhensigtsmæssig overbelastning i led eller muskler.
Det er først når du har styr på teknikken og korrekt muskelrekruttering gennem bevidst træning, at du lære din krop den optimale bevægelse.

Så hvad kan du gøre?

Check dit ego!

De tre nemmeste (og vigtigste) ting du kan gøre er; gå ned i vægt, repetitioner eller find en nemmere version af den øvelse du vil lave/lære. Fedt du gerne vil lære at lave en pistol squat, men skal du bare op og ned på ét ben? Eller skal det også være teknisk pænt og kontrolleret? Samme princip i de tunge løft. Presser du kilo på for tallets skyld? Eller husker du at stoppe op, kigge dig selv i spejlet eller spare med en makker for at checke teknik og kontrol, inden, under og efter løftet?

Regression og progression
Regression betyder at gøre en øvelse lettere. Progression at gøre en øvelse sværere. Dette gælder både ift. styrketræning med tilført vægt og kropsvægtsøvelser. I skillsbaserede øvelser, såsom håndstand, pullups, levers, planch osv. er denne tilgang ekstrem vigtigt, da det ikke blot er medhjælpende til gradvist at blive stærkere i de specifikke muskler påkrævet ”slut” øvelsen, men også for løbende at lære de tekniske proportioner, som er påkrævet for at nå en tilfredsstillende udførelse af den ønskede øvelse. Springer du trin over eller går for hurtigt frem bliver slutresultat suboptimalt eller progressionen mod det endelige mål langsommere. Princippet gør sig gældende i alle træningshenseender. Styrketræning, yoga, bodybuilding, Pilates osv. 

Søg om hjælp, hvis du er i tvivl
Har du ikke den nødvendige viden om korrekt udførsel af de specifikke bevægelser og øvelser, så find den underviser du føler inspirerer og skaber nysgerrighed og motivation hos dig. Der findes et hav af dygtige personlige trænere og coaches i Danmark.
Du er selvfølgelig altid velkommen til at skrive til os, hvis du har spørgsmål.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *